woensdag 29 juli 2015

Dag 1: Holtum - Saverne

Woensdag 29 juli:

We vertrekken rond 9u. We rijden via de A2 naar Maastricht en gaan hier de grens over naar België.

We rijden een andere weg dan we oorspronkelijk zouden rijden omdat er in Luxemburg en Frankrijk stakingen zijn van de Boeren.

We nemen de E25 naar Luik en dan de E40/E42 naar Verviers. Het is heel erg rustig op de weg het lijkt wel alsof wij de enige zijn die op vakantie gaan. We rijden Duitsland binnen en volgen de 60 richting Trier. Op een gegeven moment rijden we door het Moseltal en hier zie je overal wijnvelden liggen het is hier een heel groen gebied !!

We rijden even verderop het Saarland in en nemen dan de 1 op richting Saarbrücken. Het is maar 12,5 gr en we hebben de onze 1e bui ! Het was de hele tijd al bewolkt maar af en toe kwam de zon door, maar nu is het heel grijs.

We rijden nu de 51 op richting Sarreguemines. Om 12u zijn we er en gaan even kijken of we ergens koffie kunnen drinken en even de beentjes strekken. Het is hier helemaal uitgestorven bijna alles is gesloten maar we hebben toch een pattiserie gevonden waar we koffie en 2 tompoezen (we hebben vakantie) hebben gekocht. We vervolgen onze weg richting Bitche.

Even voor Bitche rijden we Parc Naturel Regional des Vosges du Nord binnen (D620)

Dit in 1975 opgerichte natuurpark is in de eerste plaats bos, 90% bestaat uit een mix van dennen, beuken en soms enorme eiken. Door erosie komt op veel plaatsen het zandsteen tevoorschijn in alle mogelijke vormen. Veel klippen en overhangende rotsen zijn benut door middeleeuwse kasteelheren.

In Bitche willen we graag de Citadelle bezoeken maar helaas is de weg er naartoe dicht.

We gaan dus maar verder maar eerst gaan we even tanken. Als we door Bitche rijden valt het ons op dat het hier ook heel rustig is op straat en we begrijpen er niets van.

We volgen de Routes des Arts de Fue naar Lemberg ( D37) en daarna richting Meisenthal. De weg loopt voor het grootste gedeelte door het bos en het is prachtig!

We rijden nu naar Wingen-Sur-Moder en gaan een kijkje nemen bij Chateau Lichtenberg. We betalen de entree van €4,- p/pers. en gaan het kasteel binnen. Het is een groot en in een goede staat verkerend kasteel. Het uitzicht is geweldig van bovenin de toren !!

uitzicht vanaf de toren !!

We vervolgen onze weg naar La Petite Pierre, dit is een heel klein vestigingsstadje.

We rijden nu naar Saverne maar we stoppen nog even in Graufthal, hier liggen de blauwe huisje in de berg.

Via de D122 en D1004 rijden we naar Saverne en we komen over de Col de Saverne (410 m )

Het weer is nog goed geworden we kunnen zelfs cabrio rijden !!

Om half 6 zijn we in Villa Katz en het is een zeer knus en mooi klein hotel. We hebben geluk want we krijgen de suite met een heel groot balkon.

Nadat we hebben ingecheckt gan we Saverne in om wat te eten, maar we komen er al snel achter dat alle restaurants pas om 19u open gaan. Dus besluiten we om terug te gaan naar het hotel om daar te eten. Een betere keuze hadden we niet kunnen maken want we hebben nog heerlijk op het terras in het zonnetje gezeten met een glaasje wijn en daarna super gegeten in het restaurant !!

Nu even nog het blog klaarmaken en een laatste glaasje wijn en dan lekker naar bed want morgen hebben we weer een lange dag voor de boeg !!

1. Zo te zien hadden jullie erg geboft met zo een mooi hotel was al helemaal mijn smaak ,