vrijdag 7 augustus 2015

Dag 9: Pertisau - Heiligenblut

Donderdag 6 augustus:

7u zijn we opgestaan en na het ontbijt hebben we uitgecheckt en afscheid genomen van de Familie.
Jammer dat de 3 nachten al voorbij zijn. Maar we moeten verder !!

Om 8.45u Vertrekken we richting Krimml. We rijden weer over de 169 door het zillertal en deze gaat over in de 165 de Gerlosstrasse tot aan Krimml.

De 12 km lange Gerlosstrasse is een tolweg met talrijke schitterende panorama's

Het is erg druk op de weg dus het gaat langzaam de berg op (Gerlosspas).
Het is 9.50u en 24 graden

We komen in het leuke plaatsje Gerlos, waar heel veel te doen is. Maar we moeten goed opletten want de koeien lopen gewoon los.

Als we de berg weer oprijden staan we opeens ook stil omdat de koeien op de weg lopen.

We betalen €8,50 en gaan de Gerlosspas op, Op een gegeven moment zien we de  Krimmler waterrvallen langs de weg, we stoppen even om foto's te maken.

Krimmler Waserfälle liggen midden in het nationaalpark hohe Tauern vlakbij het dorp Krimml.
Met zijn hoogte van 380m is het de hoogste waterval van Europa. Over deze lengte stort de waterval in 3 fases naar beneden. Verschillende uitkijkpunten langs de Gerlosspass, waaronder de parkeerplaats "Wasserfallblick" bieden prachtige uitzichten op het schouwspel. een wandeling naar de waterval over de "wasserfallweg" behoort tot de mogelijkheden en is een onvergetelijke ervaring.

Als we verder rijden komen we bij de parkeerplaats en moeten we €5,- betalen om de auto op een veld neer te zetten. We lopen naar de ingang en het kost €3.-/pp. Het is nu half 12.

We beginnen aan de klim naar boven. Het is best heftig want het gaat heel stijl naar boven.

Je hebt 3 etappes en tot helemaal boven duurt 3uur. Wij lopen tot de middelste waterval,

Dit is het uitzicht op de bovenste waterval vanaf achter de hut.
hier ligt een hut, we eten en drinken wat en om half 2 beginnen we aan de trip naar beneden. Dit gaat een stuk sneller!!

We kopen nog een ijsje en om half 3 zijn we bij de auto. Het is ondertussen 32 graden geworden en we rijden nu naar Zell am See.

We Tanken in Zell am See en gaan dan een stukje de snelweg op om vervolgens de Grossglockner op te gaan

Het is 15.30u en 35 graden we maken de kap dicht want het is veel te warm, even lekker met airco rijden !!

16.15u gaan we door de kassa nadat we €34,50 hebben betaald kunnen we aan de grossglockner beginnen.

Grossglockner Hochalpenstrasse is een 48 km lange panoramische tolweg die begint bij het dorpje Bruck tot aan Winckler. Met een hoogteverschil van 2504m en 36 haarspeldbochten brengt deze weg je tot bijna bij de hoogste bergtop van Oostenrijk, de Grossglockner. Deze weg wordt dan ook door vele gezien als een van de mooiste bergwegen ter wereld.

Het is een geweldige weg en we rijden naar boven en stoppen op verschillende uitzichtpunten.

Als we bijna op het einde zijn stoppen we bij de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe hier ligt de Pasterzegletscher.

Grossglockner zijn de 2 kleine punten links op de foto
De Kaiser-Franz-Jozef-Höhe is een panoramisch uitzichtpunt. Het ligt op 2369m en is daarmee het op een na hoogste punt van de Grossglockner Hochalpenstrasse, het punt ligt in de Oostenrijkse deelstaat Karnthië.

De Pasterzegletscher is vanaf de Kaizer-Franz-Josefs-Höhe zeer goed te zien. Het meest in het oog springend is de Grossglockner die zich recht tegenover het punt bevindt.

Het uitzichtpunt heeft zijn naam gekregen toen Keizer Franz-Josef en Elisabeth van Oostenrijk (Sisi) een bezoek brachten aan het uitzichtpunt in 1856. De vorst wilde graag de Paterzegletscher zien en liep met zijn gevolg 4 uur lang vanuit Heiligenblut om het punt te bereiken.

Uitzicht vanaf het balkon van onze kamer op Heiligenblut en de Grossglockner

Om 18.00 komen we bij Hotel Kaiservilla aan. Dit hotel word gerund door een leuk stel uit nederland en in het hotel heeft zelfs Keizer Franz-Jozef en Sisi geslapen toen ze de gletscher hebben bezocht.

We kunnen helaas niet eten in het hotel want dat hadden we voor 11u moeten bestellen maar het centrum ligt maar een paar minuutjes lopen van het hotel. We gaan eten bij Casa, hier hebben ze een prachtig terras met uitzicht op de grossglockner.

Als we terug komen in het hotel gaan we nog even in de tuin zitten met een glaasje wijn, een fijne afsluiting van de dag !!!